štvrtok 20. októbra 2011

Recenzia Xperia Mini na www.fony.sk

plus/mínus: Sony Ericsson Xperia mini včera 14:57
ikona
SKÚSENOSTI majiteľa
Poznámky na základe dlhodobého používania.

Autor: Daniel Vajdík · Kategória: Sony Ericsson

Skupina článkov s prívlastkom plus/mínus je tvorená najmä čitateľmi za dohodnutú symbolickú odmenu. Hlavnou úlohou týchto článkov je upozorniť na kvality a nedostatky zistené dlhším používaním, nehodnotia bežné funkcie, ktoré opisujeme v prvých kontaktoch a recenziách. Chcete aj vy prispieť? Kontaktujte tím fony.sk. Pred odoslaním článku redakcii odporúčame založiť v našom diskusnom fóre tému s názvom "Model telefónu - moje skúsenosti", do ktorého si budete zapisovať jednotlivé klady a zápory, a kde na ne budú reagovať aj ostatní diskutujúci. Tak dosiahnete dokonalý článok.

Odporúčané odkazy:

ZÁKLADNÉ INFO: Sony Ericsson Xperia mini


Prečítajte si skúsenosti Daniela Vajdíka.

Úvod

Prečo práve Xperia mini? Predchádzajúci telefón som mal Nokiu 5800 XpressMusic. Bol to môj prvý dotykový telefón, a aj prvý smartfón. Časom mi na ňom prestali niektoré veci vyhovovať a začal som sa obzerať po novom prístroji. Moje rozhodovanie urýchlil fakt, že na Nokii mi "odišiel" displej a keďže už nebola v záruke, neriešil som jej opravu. Moje požiadavky boli dotykový displej, skladné rozmery, dobrý pomer cena / výkon, použiteľný fotoaparát s bleskom, podpora flash animácií a najlepšie OS Android, keďže som ho už dlhšie chcel vyskúšať. Nastal čas čítania recenzií a nakoniec som objavil Sony Ericsson Xperia mini. Podľa ohlasov spĺňal všetko, čo som od telefónu očakával. Ostávalo už len nájsť dôveryhodný e-shop, kde ho budú mať na sklade.

Obsah balenia nijak nesklamal, no ani neprekvapil. USB kábel, ktorý slúži na prenos dát, ako aj na nabíjanie, je dosť krátky. Keďže je to klasický microUSB kábel, nie je problém ho vymeniť za dlhší. Handsfree obsahuje klasické slúchadlá do uší, ktoré poslúžia pri hovoroch, prípadne pri príležitostnom počúvaní hudby nenáročným používateľom. Ak to však s hudbou myslíte aspoň trochu vážne, odporúčam vymeniť za niečo lepšie, čo vďaka prítomnosti 3,5 mm jacku nebude problém. Aj keď to nie je hudobný telefón, zvukový výstup je z tých kvalitnejších. Okrem toho, balenie obsahuje nabíjačku, ochrannú fóliu na displej a náhradný zadný kryt (pri čiernej verzii v modrej farbe, pri bielej ružový).

Konštrukcia

Prednej strane dominuje displej chránený tvrdeným sklom. Som odporcom rôznych fólií, puzdier a podobných vychytávok. Mobil nosím vo vrecku nohavíc a displej je stále bez škrabancov. Výrobca sa pýši podporou technológie Mobile BRAVIA Engine, ktorá by mala vylepšiť zobrazenie farieb, no či je zapnutá alebo vypnutá, rozdiel som nepostrehol. Nad displejom sa nachádza kamera na videohovory. Čo možno niekomu bude chýbať, je senzor svetla pre automatickú reguláciu jasu.

Pod displejom sa nachádzajú tri tlačidlá - dve dotykové, ktoré sa dajú veľmi ľahko omylom stlačiť, a jedno hardvérové, slúžiace na návrat na domácu obrazovku, ale aj na rozsvietenie displeja. Toto riešenie oceňujem, nie každému sa chce prehmatávať na vrchnú stenu telefónu, kde sídli vypínacie tlačidlo, aby rozsvietil displej. Okrem vypínacieho tlačidla sa na vrchnej stene našlo miesto i pre indikačnú diódu, ktorá signalizuje zmeškané udalosti, aj stav batérie.

Ďalšie ovládacie prvky sa nachádzajú na pravej stene a to tlačidlá ovládania hlasitosti a dvojpolohová spúšť fotoaparátu, ktorá mohla byť menej zapustená. Na jej stlačenie treba vydať dosť námahy a nie je ľahké pri tom udržať telefón v stabilnej polohe. Spodná stena obsahuje 3,5 mm jack a krytý microUSB konektor. Zadná stena nie je ničím zaujímavá, obsahuje nekrytú šošovku fotoaparátu, LED blesk a štrbinku reproduktoru, ktorý hrá dostatočne nahlas a relatívne vyvážene. Pod zadným krytom sa nachádza slot pre pamäťovú kartu, ktorú je možné vymeniť za behu systému. To neplatí pre SIM kartu, pri jej výmene treba vytiahnuť batériu. Zadný kryt drží pevne, no pri silnejšom stlačení v rohoch praská.


Práca s telefónom

Po zapnutí telefónu sa spustí sprievodca nastavením, pomocou ktorého nastavíte základné údaje a stiahnu sa nastavenia pre internet a MMS. Nasleduje prihlásenie do google účtu, s ktorým môžete hneď vykonať synchronizáciu.

Pracovná plocha obsahuje štyri navigačné rohy, do ktorých je možné vložiť odkazy na štyri aplikácie. Toto riešenie mi vyhovuje, a preto som ani neriešil nejaký iný launcher. Trochu mi prekáža, že widgety sa dajú na plochu umiestniť len do vopred pripravenej mriežky. Radšej by som ich mal uložené asymetricky, čo by telefónu pridalo punc originality. Čo ma trochu prekvapilo, bola absencia podpory skupín v telefónnom zozname, čo som vyriešil inštaláciou aplikácie GO Dialer EX, ktorá plne spĺňa moje požiadavky. Jedinou nevýhodou je, že neprijatý hovor treba vyrušiť cez originálny zoznam hovorov, inak vás telefón naň bude stále upozorňovať .

Taktiež mi nevyhovovala originálna klávesnica, ktorú som nahradil GO keyboard. Príležitostne sa mi síce prihodí preklep, hlavne pri písaní na výšku, ale to už je daň za rozmery telefónu. Kto veľa píše, odporúčal by som priplatiť si a zobrať Xperiu mini pro. Ďalšou aplikáciou, ktorú som inštaloval medzi prvými bola Opera Mobile. Nie že by mi nejako nevyhovoval vstavaný prehliadač, v podstate spĺňa všetko, čo by spĺňať mal, no ovládanie Opery mi príde intuitívnejšie a taktiež som si už zvykol na automatickú synchronizáciu záložiek a rýchleho prístupu medzi PC a mobilom.

Výkonnostne je na tom Xperia fakt dobre, čomu vďačí prítomnosti 1 GHz procesoru a grafickému akcelerátoru Adreno 205. Vďaka tomuto, ako aj prítomnosti postačujúcej kapacity RAM, som nemal problém pri akejkoľvek práci, ani pri hraní náročnejších 3D hier. Jediná vec, ktorá ma obmedzuje, bolo rozlíšenie displeja, keďže väčšina nových hier je robená na rozlíšenie 480 x 800.

Telefónu vytýkam citlivosť Wi-Fi čipu, ktorá by mohla byť väčšia, citlivosť GPS je v poriadku.

Foto a video

Fotoaparát v telefóne používam hlavne na zhotovovanie momentiek, prípadne odfotenie nejakého textu, na čo úplne postačuje. Neočakávajte však nejaké oslnivé výsledky, hlavne so slabšími svetelnými podmienkami si moc neporadí a fotografie sú značne zrnité. Kvalitu videa posúdiť neviem, keďže túto funkciu využívam len zriedka a videa som pozeral len v telefóne, kde sa kvalita naplno neprejaví.

Záver

Pomer cena/výkon je pri tomto telefóne priaznivý, za relatívne málo peňazí ponúkne dosť muziky. Kebyže sa rozhodujem znova pre nový telefón v danej cenovej kategórii, idem doň znovu. Jediné, čo by som zvažoval, je Xperia Mini pro, ktorej hardvérová klávesnica by značne pridala na komforte písania.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára